A televíziós show-műsorok története az 1970-es évekig nyúlik vissza és számtalan változatban ma is az egyik legkedveltebb műsorcsaládról van szó. A showkra alapvetően jellemző a tartalmi és formanyelvi változatosság, de minden altípusnak vannak elemi szabályai. Most vizsgáljuk meg a legfontosabb fajtákat.
A talk show a délutáni, koraesti műsorsáv legfontosabb műsortípusa, de van főműsoridős és késő esti változata is (late night show). Utóbbiak, azaz a sztárokat bemutató vagy komolyabb közéleti témákat feldolgozó showműsorok születtek meg előbb, az 1950-es években. Az utca emberét megszólaltató, egyúttal hétköznapi témákat boncolgató délutáni talk showk viszont csak az 1970-es években váltak csak igazán népszerűvé.
A talk show központi terében a házigazda és a vendégek foglalnak helyet, de ugyanilyen fontos a közönség elhelyezkedése. Egyszerre cirkusz és egyszerre színház. (Riverboat Show / Németország)
A televíziós show-k formanyelve és alaptípusai
Valamennyi közös formanyelvi eleme a showman vagy showwoman, azaz a házigazda (host). Az ő feladata, hogy barátságos légkört teremtsen, melyben kialakulhat a beszélgetés. Sokféle funkciót betölt: egyszerre barát, ügyvéd, ügyész, pszichiáter és lelkész. Közvetít a televízió előtt ülő nézők és a stúdióban ülő közönség felé is. A show neve általában azonos a műsorvezetőnevével, így a host egyúttal brand is (pl.: Oprah Show, Mónika Show), mely kereskedelmi szempontból nagyon hasznos lehet.
Fontos a talk show tere, mely sokszor emlékeztet egy görög színházra, melyben a beszélgetőket egy félköríves nézőtér veszi körül. A házigazda és beszélgetőtársai otthonos díszletben foglalnak helyet, vagy a host a közönség és a szereplők között állva moderálja a beszélgetést (pl.: Mónika Show). Érthető, hogy ebben a szituációban a stúdióközönség miért tekinthető egyfajta kórusnak, mely a görög drámákhoz hasonlóan reagál az elhangzottakra.
Talk show a délutáni műsorsávban
A kötetlen, személyes stílusú beszélgetések népszerűségéhez hozzájárul, hogy a szereplők és a nézők hasonlóak. Előbbiek öltözete olyan, mintha az utcáról léptek volna be: lehet szegényes, sőt egyenesen visszataszító, nevetséges vagy ízléstelen. Hétköznapinak tűnnek, meg kell hogy küzdjenek a kamerákkal, a közönséggel és a házigazdával is. Éppen ezért gyakorta használnak oda nem illő kifejezéseket, amitől nevetségessé válnak. A műsor alapvető célja azonban nem az, hogy kigúnyolja szereplőit. Éppen ellenkezőleg! A hozzájuk hasonló emberek számára kínálnak morális válaszokat a felmerülő problémákra. E műsorok társadalmi hasznossága nagy, mivel a másik elfogadására, a konfliktusok beszélgetéssel történő békés rendezésére ösztönöznek. Vannak kutatások melyek alapján megállapítható, hogy a talk showk csökkenteni tudták egy-egy társadalmi kisebbséggel szembeni előítéletet azáltal, hogy az adott csoport és problémái médianyilvánosságot kaptak.
Az esti beszélgetős show-k jellegzetességei
Az esti showműsorokban ezzel szemben jól öltözött sztárok életébe nyerhetünk betekintést, de sokszor előre elpróbált álinterjúkat kapunk csak. Lehet persze mindkét műfajt jól csinálni, mint azt az USA-ban Phil Donahue és Oprah Winfrey példája mutatja. Donahue showja az 1970-es évek közepétől vált országosan elismertté. A társadalom számára fontos, korábban a televízió nyilvánosságában nem szereplő témákról folytatott vitákat: drogozás, fogamzásgátlás, feminizmus, az ifjúság problémája, faji elkülönítés, homoszexualitás. Emellett megjelentek a klasszikus talk show témák is: családi konfliktusok, magány, depresszió, barátság, szerelem.
A közéleti témák helyett a magánéleti kérdések személyes, szókimondó feldolgozására koncentrált Oprah Winfrey az 1980-as évek közepén indult műsorával. Ez a stílus a következő évtizedeken változott némiképp és arra kérdésre koncentrált, hogy az egyéni dilemmák, sorsfordító kérdések mennyiben változtatták meg a riportalany életét? Mit lehetett ezekből tanulni? Ez a személyes hangvételű forma kereskedelmileg hihetetlenül sikeres. Például az Oprah által viselt ruhák, ékszerek eladási mutatói az egekbe ugranak az egyes adások után. Nem véletlen, hogy megszületett az Oprah kedvenc tárgyait bemutató különkiadás is.
A talkshow alkonya
Európában csak az 1980-as évektől terjedt el a műfaj, hazánkba a rendszerváltást követően lett igazán sikeres (Friderikusz Show, majd Mónika Show), a fénykorát pedig a 2000-es évek második felében élte. Mára a talk show-k népszerűsége kisebb és átvették helyüket más típusú, de tematikájukban mégiscsak hasonló műsorok. A valóságshowk különféle válfajaiban a talk show gyakori témáit dolgozzák fel, nem ritkán dramatizált formában. Így a beszélgetős műsorokban megszokott erkölcsi üzenet más formában ér célba.
A műfaji keretek tágulása
A docusoap vagy reality docusoap műsorok az elnevezésükben hordozzák miből fejlődtek ki. Olyan folytatásos műsorokról van szó, melyekben valóságos személyek, az utca emberei vagy a sztárok kerülnek hétköznapi szituációkba. Ennyiben még a talk showra emlékeztetnek. Hiányzik azonban a host, de az eseményeket időről időre maguk a szereplők próbálják értelmezni. A riportert sosem látjuk. Az ismétlődés, a dramatizált elbeszélés a szappanoperákból származik, de a legfontosabb mozgatórugójuk a kukucskálás illúziója. Megismerhetjük kedvenc sztárjaink konyháját, miközben főznek más sztároknak (Hal a tortán), vagy bepillantást nyerhetünk miként próbálják nevelni gyermekeiket (Győzike Show). Ugyanolyan izgalmas a nézők számára, ahogy a hétköznapi figurák a boldogulás lehetőségeit keresik a nagyvárosban (Éjjel-nappal Budapest), vagy buliznak reggeltől estig (Geordie Shore, Valleys).
Beköltözés a nagy testvér villájába
A docusoap nem dokumentumfilm, és nem talk show, de nem is szappanopera, azonban mindenből van benne egy kicsit, csakúgy mint a valóságshowkban. Az első valóságshowt az alapvetően fiatalokat megszólító MTV készítette az 1990-es években. A The Real World hatalmas siker volt, pedig csak összezárt fiatalokat mutatott, akikben semmi különleges sem volt. Maga a szituáció vált különlegessé, mert megszűntek az intimitás határai. A nézők szinte mindent láthattak, ezáltal egy ősi vágyat, a kukkolást váltják valóra. Mások életébe bepillantani nem kimondottan extrém vágy, hiszen maga a filmművészet is erre a helyzetre épít. A valóságshowk azonban új szintet jelentettek, és egy csapásra közkedvelt műsortípussá váltak, melyekben a hétköznapi emberekből gyorsan híresség, celeb válhat – hogy aztán ez a népszerűség ugyanolyan gyorsan múljon is el. Csak nagyon kevés reality hős tudta hosszú távon megőrizni ismertségét.
Valóságshow-k
A valóságshowk alaptípusai, a beköltözős show-k általában napi rendszerességgel kerülnek a képernyőre és egy erre a célra épített (vagy átépített) házban játszódnak, ahol meghatározott számú játékos legalább 100 napot tölt együtt. A szereplők létszáma nem véletlenül emlékeztet a szappanoperák törzsgárdájára. Hasonlóság az is, hogy a szereplők különféle karakterek – így mindenki talál magának szimpatikusat, akiért szoríthat. A játékosok legalább 100 napig vannak összezárva és meghatározott időközönként kiesik közülük egy. A cél a végső győzelem. Ebben a kvízműsorokra emlékeztet ez a műsortípus, bár itt sem tudás, sem különlegesség nem szükséges. Persze elhitetik, hogy különleges ravaszság és emberismeret kell a győzelemhez.
Az, hogy egy szereplő érdekes lesz-e vagy sem, már a szerkesztők dolga. Legfeljebb a játékosok hiszik azt, hogy manipulálhatják a nézőket. Valójában mindenki a műsorkészítőkre van utalva, akik a nap 24 órájában rögzítetett felvételek alapján, a nézettséget figyelembe vevő szempontok alapján állítják össze az esti egy órás műsort. A beköltözős valóságshowknak nagyon sok formája létezik.
A heti rendszerességgel sugárzott realityk nem csak a gyakoriságuk miatt térnek el az előbbiektől. A játékosok száma ugyan hasonló, de valamilyen különleges feladatot kell végrehajtaniuk, sokszor egy egzotikus helyszínen. Lehet ez egy sziget, ahol túl kell élni néhány hetet (The Survivor), de lehet párkereső műsor (The Bachelor / A nagy Ő) vagy épp meg kell tartani a szerelmet a hódítókkal szemben (Kísértés).
Új fazon
Külön típust jelentenek az átváltozásra épülő showműsorok, melyekben például egy szürke, középkorú nőből egy stylist vadító démont farag. Ugyanide sorolható a Nagy házalakítás és klónjai, melyben egy csapat meghatározott idő alatt megváltoztatja egy kiválasztott család életkörülményeit. E műsorok komoly üzenettel bírnak, bennük a média szocializációs és oktató funkciója domborodik ki. A már említett Nagy házalakítás az amerikai ABC egyik legnépszerűbb műsora, melyre hetente több ezren jelentkeznek. Alapfeltétel, hogy a család ne csak rossz helyzetben legyen, hanem erről képes legyen forgatni egy kisfilmet: a házalakításra tehát pályázni kell.
Az angolszász televíziózásban terjedtek el és szerencsére nálunk és láthatóak azok a valóságshowk, melyek valamilyen társadalmi problémára hívják fel a figyelmet hétköznapi szereplők élethelyzetének bemutatásával. Ide tartoznak a környezeti problémával és életmóddal kapcsolatos műsorok (River Cottage), egészségüggyel kapcsolatos műsorok (Ha ciki, hanem, beteg vagy!; Ciki tini testek; Anglia legrosszabb fogsorai, stb), vagy egy érdekes és extrém munkát mutatnak be (Aranyláz Alaszkában). Televíziónézőként láthatjuk, hogy a valóságshowknak hetente jelennek meg új típusa, alfajai.
Phil Donahue beszélgetős műsorában a hétköznapi emberek gyakran hétköznapi problémái kerültek terítékre.
Ophranál szerepelni társadalmi rangot jelent. Lance Armstrong egy különkiadásban beszélt először doppingolásáról.
Az első nagy sikerű hazai talk show Friderikusz Sándor nevéhez fűződik. Nem csak a host volt bohókás, a sztrárok is lazák voltak.
Minden idők egyik legnépszerűbb valóságshow formuláját a holland Endemol cég találta ki 1999-ben. A Big Brother nevét Orwel 1984 című regénye alapján kapta. A formátum nem csak készítőit tette milliárdossá, a világ számos országában vetítik évadról-évadra, van ahol már 16 éve fut.
Hétköznapi emberek extrém helyzetben. A Csupasz túlélőkhöz hasonló túlélő-showk népszerűségüket annak köszönhetik, hogy bemutatják az emberi tűrőképesség határait.
Számtalan válfaja alakult ki a párkereső valóságshowknak. A klasszikus szériában egy férfi szerelméért harcol két tucat csinos nő, de létezik fordított felállású és meleg verziója is. De említhetjük a trash verziót is, melynek magyar példája a Benkő feleséget keres című széria volt.
The Valleys, avagy hogyan tud a stáb celebet faragni néhány extravagáns vidéki bunkóból. Az MTV-n futó trashreality túlfűtött szexualitással célozza a fiatal célközönséget.
Egy hét alatt felépíteni egy házat és ezzel megváltoztatni egy család életet, de nem csak erről szól a Nagy házalakítás. A bemutatott családok élete példaértékű, nem csoda, ha a first lady is segít. A műsor másrészről egy óra termékelhelyezés – reklám.
Vannak angolszász showműsorok, melyek különféle betegségekre, illetve azok megelőzésére hívják fel a figyelmet. A Ha ciki, ha nem, beteg vagy! és a hasonló műsorok komoly társadalmi funkciót töltenek be provokatív őszinteségükkel. Itt éppen a mellrák elleni megelőző önvizsgálatra ösztönzik a szereplőket.