f6

A kameramozgások

Amikor plánokról és beállításokról beszéltünk, akkor úgy gondoltunk a kamerára, mint statikus eszközre, mely ha nézőpontot és/vagy távolságot változtat, akkor ez a felvételeken kívül történik. Kétség kívül igaz, hogy önmagában a plán váltásban is van egyfajta dinamizmus (belső mozgás), de az igazi kameramozgások mégsem ezek. A felvevőgép igazából ma már csak ritkán statikus. A filmtörténet korai szakaszában még nem, vagy alig mozdult meg, mígnem Lumière egyik operatőre fel nem helyezte egy gondolára. Ez a mozgás azonban nem feltétlenül volt tudatos, de szépen lassan elindult egy folyamat, mely a kamera hallatlan mozgékonyságához vezetett.

Amikor kameramozgásokról vagy mozgó beállításokról beszélünk, le kell szögeznünk két tényt: ma már rendkívül sokféle módon kombinálhatóak a mozgások. Nagytotálból premier plánba, madártávlatból egy arc részletére nagyon könnyen el lehet jutni, csak az alkotó fantáziája, technikai felszerelése – no és persze pénze – jelenthet akadályt. Ugyanilyen fontos, hogy nem csak a felvevőgép, hanem a felvétel tárgya is mozoghat, tehát a személyek, állatok, járművek. Ebből aztán nagyon komplex, tulajdonképpen koreografált mozgások jöhetnek létre. A filmi látványvilág annál gazdagabb, minél bonyolultabb, izgalmasabb ez a mozgásrendszer. Még az olyan realizmusra érzékeny alkotóknál is, mint Tarr Béla, sok mozgatással végrehajtott nézőpontváltást láthatunk.

A kameramozgásoknak alapvetően három nagy típusa

1) A kamera a saját tengelye körül mozdul el: svenk. A tengely lehet vízszintes, függőleges vagy ezek kombinációja (rézsútos). Ennek a mozgásnak a célja a felvétel tárgyának követése. Ha a mozgás gyors, akkor lendítésnek, ha egy teljes kört ír le, akkor körpanorámának hívjuk. A svenk másik elnevezése innen ered: panorámázás.

2) A kamera nem a saját tengelye körül mozdul el. Ennek két alaptípusát különböztetjük meg. Akkor, amikor a felvevőgép egy kocsira helyezve előre, hátra vagy oldalirányba „siklik”, kocsizásról, vagy szakkifejezéssel fahrt-ról beszélünk. A filmtörténet hosszú szakaszában a kocsizáshoz sínrendszer építettek, ezen történt egy kis méretű  kocsi mozgatása. A kocsit dollynak nevezték.

Ha a kamera nem egy vízszintes tengely mentén kocsizik (azaz nem a földdel párhuzamosan), akkor daruzásról, vagy kran-ról beszélünk. Nagyon gyakran úgy csöppenünk a jelenetbe, hogy egy távoli pontról (madártávlat) egy lendületes daruzással közelítünk a konkrét témához, vagy éppen fordítva: a jelenet zárásaként elhagyjuk a szereplőket és a közelképből egy távoli totálba elmozduló daruzást láthatunk.

3) A kamera szabadon mozog, vagyis kézi kamera. Ebben az esetben az operatőr mozgását, sőt minden rezdülését átveszi a gép. Ettől a kép zaklatott lehet, ugyanakkor nagyon realista is. A néző nem feltétlenül szereti ezt a megoldást, talán éppen expresszív hatása miatt. Vannak azonban olyan alkotók, mint például   mexikói operatőr, akik mesteri szintre fejlesztették a kézi kamerás felvételt.

De találkozunk a megoldással a televízió esetében is. Például a Breaking bad című sorozat első évadaira a kézi kamerás felvétel volt jellemző.

Megoldások a kamera stabilizálására

A kézi kamera egyik fontos válfaja a steadicam, amely egy olyan támasztó és kiegyenlítő eszköz, mely az operatőrre van szerelve. Ez a megoldás majdnem olyan mozgékonyságot jelenthet, mint a vállon lévő kamera, azonban sokkal finomabb és gördülékenyebb mozgásról van szó. Ennek oka, hogy a steadicam rugók segítségével kiegyenlíti az egyenetlenségeket. Az 1970-es évek közepén megjelent szerkezetet például Stanley Kubrick amerikai rendező alkalmazta művészi fokon, de ma már nincs sportközvetítés sincs nélküle.

Ma már széles körben elérhetőek – a mobil telefonos megoldásoktól a félprofi eszközökig – azok a stabilizátorok, melyek motorok segítségével (gimbal) tartják egyensúlyban a kamerát. De van pusztán súlyokkal és tengelyekkel működő olcsó verzió is. Így a steadicam ma már mindenkinek elérhető.

Igen komplex kameramozgások SamMendez 1917 című filmjében. Az operatőr Roger Deakins igyekezett olyan világot teremteni, mintha a néző is a csatatéren rohangálna.

Ajánlott irodalom a témához:

Bíró Yvette: A hetedik művészet. Osiris Kiadó, Budapest, 1998.
Bordwell, David – Thomson, Kristin: A film története. Palatinus Kiadó, 2007.
Oxford filmenciklopédia. Glória Kiadó, Budapest, 1998.
Hevesy Iván: A némafilm egyetemes története. Magyar Filmintézet, Budapest, 1993.
Marx József: A kétdimenziós ember. Vince Kiadó, Budapest, 2003.

Kocsizás egy Harry Potter film forgatása közben

Daruzás egy westernfilm forgatásán.

Alejandro G. Iñarritu mexikó rendező vállára helyezett kamerával

Steadicam operatőr az Élet fája című film forgatásán.

Mindenki számára elérhető apró kamera, kiváló képminőséggel. A három motor nem csak kiegyenlíti a kéz remegését, hanem egy gombbal vezérelhetővé teszi a kamerát.

Széles körben terjednek azok a gimbal megoldások, melyekre többféle kamera szerelhető, így bárkiből lehet steadicam operatőr.